terça-feira, 15 de novembro de 2016

LEONARD COHEN: "SONGS FROM A ROOM"

Original Released on LP Columbia CS 9767
(US 1969, March 24)



O intimismo que se evola deste disco (#2 na GB e #63 nos EUA) quase que o torna monótono; sendo isso, segundo os críticos, a principal qualidade deste trabalho. Quase todas as composições se referem a uma vivência social ligada com o amor - as mulheres na vida de Cohen - destacando-se, em excepção, a canção política "The Partisan" (escrita por Ana Marly e Hy Zaret), em que o poeta se coloca do lado da resistência, contra o nazismo e qualquer forma de imperialismo. Este tema, que Cohen aprendera na adolescência, tem um significado histórico e político a que se torna necessário dar o devido destaque.


Anna Marly tinha durante a guerra um clube francês em Green Park, onde os franceses de Londres tinham o hábito de se reunir. Ela tinha registado esta canção, de que escrevera a música e os versos na intenção de apoiar os resistentes que combatiam em França. Infelizmente este registo foi destruído por acidente, quando duma acção de para-quedistas. E finalmente, graças à determinação de alguns elementos da Frente de Libertação Francesa, a canção foi transmitida e popularizada entre os resistentes por via oral, sendo altamente difundida na década de 40 pelas estações de rádio.


Leonard Cohen followed up his debut album with another masterpiece, this collection of magnificent songs of solitude, despair and resignation. Besides "The Partisan", a song about the French resistance with its beautiful French verses and female vocals, all compositions are by Cohen. What a delightfully dark album! But if you know any Leonard Cohen songs, you already knew that, right? Wrong. This is dark even by his standards, a remarkable look at Vietnam and the 1960s generation gap from the enigmatic Canadian. Cohen being Cohen, of course, that can't be seen on the surface, which is what keeps the brilliant album brilliant instead of relentlessly depressing. The production style is extremely austere, apparently in reaction to what Cohen considered the excessive instrumental flourishes of his first album; whether intentional or not, this fits the lyrical atmosphere perfectly and adds to it.


This reissue booklet includes liner notes by Anthony DeCurtis, one full-color and four black & white photographs plus a full-color painting of a chair. Both extra tracks were originally produced by David Crosby and for reissue by Bruce Dickinson. The first, "Like A Bird", is an earlier version of "Bird On The Wire". This version is less flowing, more halting than the familiar one. "Nothing To One" is the earlier version of "You Know Who I Am". Cohen's sublime music has a transcendent, spiritual quality. These haunting songs "from a room" have lost none of their poetic impact after 4 decades; their grace, elegance and beauty shine on. (in Amazon)

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